خشک کن چاپ پارچه

دستگاه خشک کن چاپ پارچه

ماشین خشک کن چاپ پارچه مناسب ترین خشک کن برای ماشین چاپ شابلون روتاری، خشک کن چاپ پارچه جت می باشد.

پس از آنکه پارچه از ماشین چاپ خارج می شود لازم است مواد رنگزای یا رنگینه های منتقل شده به پارچه در مرحلۀ چاپ بر سطح پارچه خشک و سپس تثبیت شود.

از آنجایی که بر یک سطح پارچه عملیات چاپ انجام می شود، بنابراین چیدمان غلتک های داخل اتاقک های خشک کن طوری می باشد که در زمان حرکت کالا سطح رویی پارچه چاپ شده با غلتک ها در تماس نمی باشد.

در ادامه به معرفی یک ماشین خشک کن چاپ پارچه شده پرداخته می شود.

 

ماشین خشک کن چاپ پارچه روتاری

مناسب ترین خشک کن برای ماشین چاپ شابلون روتاری، خشک کن جت می باشد. خشک کن جت با وجود قدرت تبخیر زیاد و ظرفیت کافی، جای کمی را در فضای کارگاه اشغال می کند.
بزرگ ترین مزیت خشک کن جت، عبور پارچه از این خشک کن بدون کشش می باشد. این ماشین به یک نوار نقاله مجهز می باشد که از ابتدا تا انتهای خشک کن را طی می کند.

پارچه در تمام مدت عملیات خشک شدن بر روی یک آستری می باشد و از نوار نقاله جدا نمی شود. بنابراین توسط این دستگاه انواع پارچه های خیلی ظریفو نازک تا خیلی ضخیم بدون هرگونه عیب یا اشکالی خشک می شود.

در ماشین خشک کن چاپ پارچه ، پارچه پس از خروج از آخرین واحد چاپ و جدا شدن از نوار چاپ، بلافاصله بدون هیچ گونه کششی به طور عمودی روی نوار نقاله خشک کن قرار می گیرد.

فاصله بین نوار چاپ و نوار نقاله خشک کن خیلی کوتاه می باشد و این فاصله هیچ گونه ایرادی برای پارچه ایجاد نمی کند. پارچه چاپ شده در خشک کن جت از طریق نوار نقاله از میان جریان هوای گرم عبور می کند و تا انتهای ماشین خشک کن چاپ پارچه با هیچ غلتکی تماس
نمی گیرد. بنابراین امکان ایجاد هیچ گونه خط و لکه بر روی پارچه چاپ شده وجود ندارد.

ماشین خشک کن چاپ پارچه:

این ماشین خشک کن چاپ پارچه در خروجی ماشین به یک تاکن مجهز یا واحد پیچش پارچه با سرعت پیچش یا تازن یکنواخت و هماهنگ با
چاپ مجهز می باشد. 

پارچه چاپ شده پس از خروج از خشک کن به صورت جمع می شوند:

  • تاشده درون ارابه 
  • یا دور یک غلتک پیچیده می شود.

پس از پر شدن ارابه یا غلتک بلافاصله بدون توقف ماشین، جای آن را با ارابه یا غلتک خالی عوض می کنند.

قدرت تبخیر زیاد خشک کن چاپ پارچه جت به علت گردش شدید هوای گرم توسط پروانه یا فن های قوی می باشد. وقتی جریان هوای گرم با پارچه تماس پیدا می کند، تبادل انرژی حرارتی بین هوا و پارچه انجام می شود و رطوب موجود در پارچه از آن خارج می شود.

هواکش های قوی هوای مرطوب را به طور مداوم به خارج از محوطه خشک کن هدایت می کنند؛ زیرا رطوبت اشباع در خشک کن منجر به تشکیل قطرات آب و چکیدن روی سطح پارچه می شود.

این عمل باعث پخش شدن رنگ و ایجاد لکه می گردد. حرارت ماشین خشک کن چاپ پارچه  جت توسط بخار اشباع شده، آب داغ، روغن داغ یا مشعل های گازی تأمین می شود.

ژنراتوری که با جریان برق مستقیم کار می کند وظیفه جابه جایی نوار نقاله خشک کن را متناسب و منطبق با سرعت حرکت نوار چاپ بر عهده دارد.

هرگونه افزایش یا کاهش سرعت حرکت نوار خشک کن تابع سرعت نوار چاپ می باشد. عمل تنظیم سرعت نوار نقاله توسط یک سلول فتو الکتریک انجام می شود.

ماشین خشک کن جت:

این سلول در ابتدای خشک کن قرار دارد و زمانی که ماشین چاپ متوقف می شود، سلول فتوالکتریک به طور خودکار تسمه نقاله را متوقف می کند. ماشین خشک کن چاپ پارچه  جت دارای چندین در می باشد که تعمیرات داخلی خشک کن را تسهیل می کند.

  • ماشین خشک کن موشکی:

این ماشین آلات صنعتی بیشتر جهت پارچه های بغل بسته گردباف استفاده می شود.   با عبور عمودی هوای داغ از سوراخ های تعبیه شده در این دستگاه خشک کن چاپ پارچه ، پارچه خشک می شود و قادر به حذف هیچ تنشی نمی باشد.

چون راندمان ماشین کم می باشد بنابراین در اکثر کارخانجات خشک کن ریلکس درایر جایگزین این خشک کن شده است.

  • ماشین های خشک کن معمولی جریان هوای گرم:

این ماشین ها دارای اتاقک هایی می باشند. در قسمت بالایی و پایینی آنها تعداد زیادی غلتک به گردش در می آید. پارچه ها از روی این غلتک ها، چندین بار به طرف پایین و بالای اتاقک هدایت می شود.

و به صورت لایه های موازی تا انتهای اتاقک پیش می روند.

گرمای ایجاد شده در رادیاتورهای بخار آب توسط ونتیلاتور ها (پنکه های صنعتی) به طورمداوم در داخل اتاقک ها جریان می یابد و پارچه را خشک می کند.

  • ماشین استنتر خشک کن و تثبیت کننده ابعادی پارچه:

ماشین خشک کن استنتر یکی از مهم ترین ماشین آلات نساجی  در زمینۀ تکمیل و رنگرزی کالای نساجی می باشد. در قسمت رنگرزی و تکمیل از این ماشین جهت خشک کردن و تثبیت حرارتی و تثبیت مواد رنگزا استفاده می شود.

علاوه بر خشک کردن پارچه از این ماشین جهت تنظیم کشش پارچه، تثبیت حرارتی و ابعادی (طول و عرض) پارچه و تکمیل های شیمیایی استفاده می شود.

ماشین استنتر خشک کن مدل های قدیمی و مدل های جدید:

درمدل های قدیمی استنتر بر روی دو ریل موازی ماشین سوزن هایی نصب شده بود که ابتدای کار لبۀ پارچه را بر روی این سوزن ها قرار می دادند.

در مدل های جدید به جای ریل های سوزنی از زنجیرهای مخصوصی استفاده می شود.  سوزن ها یا کلیپس ها یا گیره های فولادی در فواصل منظمی بر روی این زنجیرها نصب شده اند.

 

مشخصات و بخش های ماشین استنتر:

هر ماشین استنتر از دو بخش اصلی اتاقک های خشک کن و زنجیرهای هدایت پارچه تشکیل شده است. ماشین استنتر دارای طولی در حدود 30 متر و عرض حدود 5/ 3 متر می باشد.

این دستگاه دارای بخش های مختلف می باشد. قسمت ورودی ماشین شامل بخش کشش، غلتک های کشش و فشار می باشد.

پارچه با عرض باز و توسط  دو غلتک بررسی ، از دو طرف با سوزن ها یا کلیپس یا گیره هایی که بر روی زنجیر قرار گرفته اند

درگیر می شود.

  • در این ناحیه صاف و مستقیم شده و به داخل ماشین هدایت می شود. فاصلۀ بین دو زنجیر را که در واقع همان عرض پارچه می باشد می توان برحسب سفارش تنظیم کرد. غلتک های بالایی دستگاه نقش مهمی در تغذیه پارچه به صورت یکنواخت در سراسر ماشین ایفا می کنند.

4 عدد غلتک ماهلو قبل از ورود پارچه به تونل، عرض پارچه را تقسیم می کنند. هرگونه سرکجی و انحراف در پودها را برطرف می کنند.

  • در ناحیه دوم،مخزن مواد رنگ زا، مواد شیمیایی و تکمیلی و غلتک های فولارد قرار دارند. عمل پد کردن با درصد برداشت یا
    پیک آپ معین انجام می شود. پارچه در این قسمت به مایعات مورد نیاز آغشته می شود.  بعد از عبور از جفت غلتک فولارد، مواد اضافی به مخزن برمی گردد.
  • در ناحیۀ سوم، که ناحیۀ تغذیه می باشد. کارگر ناظر تا حدی عرض پارچه و تراکم نخ ها را با افزایش یا کاهش سرعت غلتک ها تنظیم می کند.

 

  • در ناحیۀ چهارم یا تثبیت، اتاقکی باهوای داغ وجود دارد. هوای گرم از طریق مکنده وفن های قوی به طور یکنواخت به آن منتقل می شود و پارچه، مواد رنگزا یا مواد کمکی در آن خشک وتثبیت می شود.

مهم ترین بخش دستگاه استنتر:

مهم ترین بخش دستگاه استنتر بخش اتاقک های خشک کن می باشد.  این بخش جهت خشک کردن پارچه و فیکسه یا تثبیت مواد تکمیلی بر روی پارچه می باشد. حرارت مورد نیاز استنتر توسط شعله های مستقیم یا روغن داغ تأمین می شود. شعله مورد نیاز توسط مشعل هایی شبیه مشعل های شوفاژ تأمین می شود.

  • در این حالت مشعل ها در طرفین دستگاه قرار می گیرند .

به طور مستقیم حرارت را به سمت صفحه فلزی مشبک زیر پارچه می فرستند.

در نوع دیگر روغن توسط یک بویلر داغ می شود و در درونرادیاتورهای دستگاه جریان می یابند. پشت هر رادیاتورفن های قوی می باشد که هوای گرم از طریق هوازن ها به پارچه منتقل می شود. هوازن ها هوای گرم را از طریق رادیاتورها می مکند.

آن را به داخل نازل ها می دمند و باعث خشک شدن پارچه می گردند.

حرارت ایجاد شده توسط روغن  داغ  یکنواخت و گران تر می باشد و دودی ایجاد نمی کند.

ولی در روش اول :

اگر مشعل ها تنظیم نباشد باعث خام سوزی سوخت و ایحاد دود و لکه بر روی پارچه می گردد.

تعداد 8 تا 10 عدد اتاقک خشک کن (خانه) در ماشین استنتر وجود دارد.  طول  هر کدام از آنها 3 متر است.

پارچه بعد از خشک شدن و تثبیت وارد قسمت خنک کننده می شود. 

روی یک غلتک به صورت عرض باز پیچیده می شود.

پارچه پس از تثبیت حرارتی، توسط دو تسمه لاستیکی به طور اتوماتیک از سوزن ها جدا می شود.

برای مشاهده محصولات

ماشین آلات نساجی

ماشین آلات تکمیل پارچه

انواع دستگاه لمینت پارچه 

ماشین آلات صنعتی

ماشین آلات سی ان سی 

کلیک کنید

برای مشاوره و خرید دستگاه با شماره زیر تماس بگیرید:
مهندس سلحشوری

4.8/5
تکس ماشین

2 Comments

  1. پینگ بک دستگاه لمینت ملت اسپری | تکس ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *