ماشین رنگرزی پد ترموزول ترمو فیکس

ماشین رنگرزی پد ترموزول ترمو فیکس از دو قسمت فولارد و منطقهی حرارتی تشکیل شده است. آغشته سازی مواد رنگزا و برداشت معین محلول مواد رنگزا توسط کالا توسط بخشی از ماشین رنگرزی پد ترموزول ترمو فیکس انجام می گیرد که به آن فولارد گویند.

فولارد ماشین رنگرزی:

در قسمت فولارد که از مخزن محلول رنگرزی و جفت غلتکهای فشار دهنده تشکیل شده است. کالا به محلول رنگرزی آغشته یا پد می شود. پس از جذب مادهی رنگزا به مقدار مناسب و تعیین شده  که توسط  فشار غلتک ها تعیین می شود، وارد منطقهی حرارتی می شود.

غلتک های هدایت کننده در داخل مخزن باعث می شود کالا به شیوه بهتری از داخل محلول رنگرزی عبور کند. 

 کالا پس از عبور از قسمت فولارد، در قسمت حرارتی، خشک و بعد تثبیت می شود.

قسمت حرارتی شامل گرم کن های الکتریکی، مادون قرمز و مولد گرما و… می باشد.

در ماشین رنگرزی پد ترموزول ترمو فیکس، فن هایی تعبیه شده است که باعث جریان یافتن هوا از روی گرمکن ها می شود.

 

 

در نتیجه، هوا گرم می شود و به روی کالا جریان می یابد.

 

 

 

جهت رنگرزی پارچه ی پلی استر یا مخلوط آن با پنبه با رنگ زاهای دیسپرس به روش پد – ترموزول، پارچه های که قبل از رنگرزی شستشو داده شده است، وارد ظرف محتوی مادهی رنگزای دیسپرس،دیسپرس کننده و آب می گردد.

پس از آن که پارچه به خوبی به ماده ی رنگزا آغشته یا پد شد از بین جفت غلتک های فولارد که فاصله ی بین آنها از قبل بر اساس پیک آپ یا برداشت تنظیم شده است، عبور داده می شود و رنگزای مازاد تعیین شده به حمام رنگرزی بر می گردد. به این عمل پد یا آغشته کردن می گویند.

 

ماشین رنگرزی پد ترموزول ترمو فیکس:

این ماشین از یک فولارد دقیق و حساس به نام کوسترز تشکیل شده است که از سه جهت چپ و راست از طریق جک تعبیه شده و فشار قسمت وسط از طریق خود فولارد تأمین می شود.

معمولاً میزان برداشت پارچه از محتویات ظرف بین 60 تا 70 درصد می باشد؛ یعنی وزن پارچه ی آغشته شده به محلول رنگرزی پس از عبور از بین غلتک های فولارد به میزان 60 تا 70 درصد افزایش می یابد.

پارچه پس از عبور از بین غلتکهای فولارد و طی مسافت حدود 4 متر، پارچه وارد اطاقکهای خشک کن می شود. جهت عدم مهاجرت رنگزا در زمان عبور پارچه از مواد ضد مهاجرت استفاده می شود.

قبل از خشک کن اغلب سیستم پیش خشک کن به نام Red Infra یا اشعه ی مادون قرمز قرار دارد. مانند یک المنت نورانی مقدار حدود 40 درصد از رطوبت پارچه را قبل از ورود به اطاقک های خشک کن اصلی می گیرد.
پارچه پس از عبور از این مرحله وارد قسمت اول خشک کن با دمای حدود80 تا130 درجهی سانتیگراد می شود.  پس از آن وارد قسمت دوم خشک کن با دمای 175 تا 220 درجه ی سانتیگراد می گردد.

کالا دراین دما به مدت 30 تا 60 ثانیه در معرض این دما قرار می گیرد، تا مادهی رنگزا بر روی کالا تثبیت شود. دراین مرحله جذب و تثبیت رنگزا بر روی کالا انجام می شود.

در برخی از ماشین آلات جهت تأمین حرارت تثبیت بعد از خشک کن اولیه :

  • یک عدد استنتر تعبیه شده است
  • که عمل تثبیت رنگزا 
  • تثبیت ابعادی پارچه
  • را همزمان در دمای 180 تا 220 درجهی سانتی گراد

میسر می سازد.

روش ماشین رنگرزی پد ترموزول ترمو فیکس برای پلی استرتکسچره شده مناسب نمی باشد زیرا حجم نخ در حرارت خشک کاهش می یابد.

پد – ترموزول:

در واقع پد – ترموزول دستگاهی است که مجهز به قسمت آغشته سازی کالا . به مواد رنگزا وکمکی و سامانه حرارتی 100 تا 220 درجه ی سانتیگراد جهت خشک کردن و تثبیت رنگزا بر روی پارچه می باشد. پارچه پس از آغشته شدن به محلول مواد رنگزا در داخل خشککن با عرض باز حرکت می کند. در طی این عمل پارچه رطوبت خود را از دست داده و خشک می گردد .مواد رنگزای دیسپرسی که بر روی کالا قرار گرفته اند به داخل الیاف نفوذ می کنند.

در واقع عملیات پد-ترموزول شامل :

  1. مراحل آغشته سازی کالا به مواد رنگزا
  2. برداشت کالا از مواد رنگزا
  3. خشک کردن کالا و تثبیت مواد رنگزا

بر روی کالا می باشد.

توجه کنید که در صورت رنگرزی کالای پلی استری با روش ترموزول به غیر از تثبیت مادهی رنگزاباشد.

در بخش تثبیت رنگ زا و پارچه با استنتر، عملیات:

  • تثبیت حرارتی 
  • فیکسه کردن ابعاد پارچه

را نیز هم زمان انجام می دهند.

ماشین رنگرزی پد ترموزول ترمو فیکس

برای مشاوره و خرید دستگاه با شماره زیر تماس بگیرید:
مهندس سلحشوری

4.8/5
تکس ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *